מה ההבדל בין פחמימות פשוטות לפחמימות מורכבות?

הפחמימה חיונית והכרחית אומנם לגופנו והיא מיועדת לצרכי הפקת אנרגיה, אך באותה נשימה, צריכה מוגברת של פחמימות מעבר לצרכי האנרגיה הנחוצים לגופנו, עלולה להוביל להשמנה, התמכרות לסוכר ופחמימות ואף להוביל להתפתחות סוכרת סוג 2. כאשר הגוף צורך יותר מדי פחמימות ממה שהוא צריך, עודפי הפחמימה הופכים לשומן המצטבר באזורי הגוף השונים ובעיקר באזור החזה והמותניים. דבר נוסף העלול להתרחש כתוצאה מצריכה מוגברת של פחמימות הוא אי- סבילות לפחמימה. במצב זה, הגוף מתקשה לשרוף שומנים וכל כמות עודפת של פחמימה נאגרת כשומן בגוף. 

אם כך, מהן פחמימות פשוטות ומהן פחמימות מורכבות?

את הפחמימות אותן אנו צורכים דרך מוצרי המזון השונים נהוג לסווג לשני סוגי פחמימות עיקריים: האחד, ידוע בשם: פחמימות פשוטות והשני ידוע בשם פחמימות מורכבות. הפחמימות הפשוטות מצויות בין היתר בפירות העונה, במוצרי מזון המכילים סוכר, בדברי מתיקה וכדומה. מנגד, הפחמימות 

התמכרות לפחמימות, המורכבות מצויות בדברי מאפה, תפוחי אדמה, פסטות, אורז, שעועית לבנה, פולי סויה, עדשים, גרגירי חומוס, אפונה ועוד.

גמילה מפחמימות וסוכר

מהו ההבדל בין הפחמימה הפשוטה לזו המורכבת?

ההבדל העיקרי בין פחמימות פשוטות לפחמימות מורכבות בא לידי ביטוי בקצב ספיגת הפחמימה בגוף, כאשר צריכת פחמימות פשוטות מגבירה באופן ניכר את רמות הסוכר בדם והדבר בא לידי ביטוי באגירת הפחמימה כשומן בגוף. מנגד, פחמימות מורכבות נספגות בגוף בתהליך עיכול איטי המעלה באופן מתון את רמת הסוכר בדם. חשוב לציין שגם בקבוצת הפחמימות המורכבות ישנם מוצרי מזון המכילים סוכרים פשוטים המזרזים את העלייה ברמת הסוכר בדם, וביניהם: לחם לבן, אורז לבן, פסטות מחיטה לבנה, מוצרי מזון מעובדים וכיוצא בזה. לפיכך, בבניית תפריט יומי לצרכי תזונה נכונה ובריאה או לצרכי שמירה על המשקל או דיאטה, חשוב להתייחס לא רק לסוג הפחמימה (פשוטה או מורכבת) אלא גם לכמויות הסוכר המצויים במזון אותו אתם צורכים. 

מהי התמכרות לפחמימות?

התמכרות לפחמימות היא צריכה מוגברת של פחמימות באופן תדיר וקבוע העלול להוביל להשמנה, לעלייה של רמות הסוכר בדם ולאי סבילות לפחמימות (דבר המשפיע במידה ניכרת על אופן אגירת הפחמימה כשומן בגופנו). צריכה יומיומיות של מוצרים עתירי פחמימות פשוטות עלולה להוביל גם להתמכרות לסוכר באופן סמוי והדבר מחייב תהליך של גמילה מסוכר ופחמימות או לחילופין תהליך של גמילה מגלוטן וסוכר המיושם באמצעות שינוי הרגלי תזונה והקניית הרגלים לאורח חיים בריא יותר.
גמילה מפחמימות וסוכרים, בדומה לכל תהליך גמילה אחר, הוא תהליך מורכב ומאתגר לאילו מביניכם הצורכים כמויות גדולות יחסית של סוכר ופחמימות. במסגרת התהליך של גמילה מפחמימות מושם דגש על בניית תפריט יומי המשלב בתוכו את כל אבות המזון הנחוצים לגופנו, לרבות, פחמימות, כאשר הפחמימות הפשוטות מוחלפות בפחמימות מורכבות במינונים נמוכים תוך הימנעות מוחלטת מצריכת דברי מתיקה ומוצרי מזון עתירי סוכר הגורמים בסופו של דבר למצב של התמכרות לסוכר ופחמימות.

 

למידע נוסף על התמכרות לסוכר ופחמימות ועל תהליך גמילה מסוכר ופחמימות – לחצו כאן 

גמילה מפחמימות

להשתחרר מסוכר ופחמימות מזיקות!

השאירו פרטים ותחזירו את השליטה אליכם