השמנה לאחר הפסקת עישון

אין ספק כי העישון מזיק לבריאות ונשאלת השאלה, מדוע אתם ממשיכים להצית סיגריה אחר סיגריה, על אף הידיעה כי הבריאות שלכם מידרדרת בכל שאיפה? התשובה על כך אינה חד משמעית והיא נחלקת למספר רב של סיבות ובעיקרן ההתמכרות והפחד מההתמודדות אל מול החיים ללא סיגריות וכמובן הידיעה שהפסקת עישון גורמת לעלייה במשקל לעיתים דרמטית. 

התכנסנו כאן על מנת לשבור מספר מיתוסים נפוצים ועל מנת לסייע לכם להתמודד בצורה מיטבית עם עלייה במשקל לאחר הפסקת עישון.

מה קורה לגוף לאחר הפסקת עישון ?

אחת השאלות הנשאלות היא "מה קורה לגוף לאחר גמילה מעישון" ? אם כך התשובות ברורות. לתהליך הפסקת העישון שלבים שונים בהם הגוף מגיף ובין היתר:

השלב הראשון מתרחש כ- 20 דקות לאחר ההפסקה, אז ישנו שיפור משמעותי בזרימת הדם, בלחץ הדם וכמובן בקצב הלב. בהמשך היום (לאחר שמונה שעות ויותר) רמות הפחמן הדו חמצני יורדים (עד כ- 50%) וכך גם רמת הניקוטין ולאחר יממה, הגוף מתנקה כליל מהניקוטין וניתן לחוש בעוצמות אחרות של חוש טעם וריח (אשר איבד מערכו במהלך תקופת העישון). יומיים לאחר ההפסקה רמת הפחמן הדו חמצני בגוף הופכת לנורמאלית ולאחר כשלושה ועד תשעה חודשים השיעולים והצפצופים יורדים בהדרגה. לאחר שנה הסיכון לאוטם שריר הלב יורד בכ- 50% ולאחר 10 שנים, הסיכון לאוטם שריר הלב משתווה לאוכלוסיית הלא מעשנים ובמקביל, הסיכון לחלות בסרטן הריאות יורד בכ- 50%.

דרכי התמודדות עם השמנה לאחר הפסקת עישון

כך תמנעו עלייה במשקל לאחר הפסקת העישון

למעשנים הרגלים רבים ומגוונים ובין היתר : אתם מדליקים סיגריה עם הקפה, מדליקים סיגריה לאחר הארוחה (מה שגורם להם לוותר על הקינוח שלא במודע), מדליקים סיגריה כשאתם עצובים או מהורהרים, כשאתם עצבניים, כשאתם מאזינים למוסיקה ועוד. הסיגריה (כך לפחות אתם חושבים בזמן ההתמכרות), היא החברה הכי טובה של המעשן והיא מרגיעה ועומדת לרשותכם בזמנים רבים ומגוונים, ועל כן קשה לוותר עליה. רבים בחרו להפסיק את ההרגל המגונה שנקרא עישון ומצאו לעצמם תחליף שתפס את מקום הסיגריה והיווה סיפוק בפני עצמו, על פי רוב התחליף הוא מזון המורכב מפחמימות וסוכרים אשר בהכרח גורמים לעלייה במשקל. 

עצם העובדה שהסיגריה מהווה סיפוק אוראלי במידה מסוימת, המזון מחליף אותה (בדרך מעולה יש לציין) וכך לאחר ארוחה טובה ומספקת, במקום להדליק סיגריה אתם אוכלים קינוח שוקולד וכשהמצב הנפשי משתנה אתם נגררים לאכילה רגשית אשר מחליפה את שאיפות העשן, וכשאתם צופים בסרט מותח, במקום להדליק סיגריה אתם מכינים לעצמכם כריך עסיסי ומגרה וכך מבלי לשים לב המשקל מטפס לו אל עבר מספרים לא רצויים. אם נסכם את האמור לעיל, אפשר בקלות לקרוא לילד בשמו ולומר כי אתם מחליפים התמכרות (סיגריות) בהתמכרות אחרת (פחמימות וסוכרים) וזה לא חייב להיות כך ! 

בואו נשים דברים על דיוקם : השמנה לאחר הפסקת עישון היא מיתוס שראוי לנפץ – פחמימה מנחמת וסוכרים מעודדים, הם פיצוי שנועד למלא את מקומה של הסיגריה ותו לא ובמילים אחרות, כל עוד המעשן לא ישנה את אורח חייו בכל הנוגע לתזונה, הוא לא יעלה במשקל, וכדי שזה יקרה, עליו להבין כי הפסקת העישון אינה מעידה על חוסר שיש למלא. מורכב? לא כל כך, הכל עניין מחשבתי שראוי לסגל כבר בתחילת התהליך – בכל מקרה בו נכנעתם לאוכל במקום הסיגריה, חשוב לשקול גמילה מסוכר ופחמימות

הפסקת עישון חילוף חומרים

איך לשמור על תזונה נכונה לאחר גמילה מעישון?

הפסקת עישון ירידה במשקל ומידע שחשוב לקחת בחשבון – אז נכון, רבים מעידים לאחר הפסקת עישון על עלייה במשקל, אך פעמים לא מעטות קורה ההפך ומתקיימת ירידה במשקל וכאמור, כניסה לתהליך בידיעה שהרגלי האכילה אינם משתנים, מאפשרת שמירה על המשקל ואף ירידה והכיצד ירידה? רבים מתחילים לסגל אורח חיים פעיל יותר אשר מאפשר ירידה במשקל בין אם זה מעורבות בפעילות גופנית וכדומה. כל עוד תגיעו מוכנים להליך הפסקת העישון ותבינו שאין צורך בתחליף לסיגריה, הרגלי האכילה שלכם לא ישתנו וזה מה שיקל עליכם משמעותית. ההמלצה הגורפת היא להיצמד לפחות בתחילת התהליך לתפריט אותו תכינו מבעוד מועד כך לא תתפתו להכניס לפה פחמימה שתחליף את הסיגריה. אם אתם מרגישים שהתהליך קשה לכם, אתם בהחלט יכולים להיעזר בבעלי מקצוע ובין היתר לפנות אל דיאטנית שתבנה לכם תפריט מיטיב הכולל בין היתר ירקות פירות אשר מזרזים את העיכול ומאפשרים להתמודד עם העלייה במשקל לכאורה. 

הפסקת עישון חילוף חומרים

הפסקת עישון חילוף חומרים ומידע שכדאי לקחת בחשבון: הפסקת העישון גורמת בין היתר לשינוי הורמונאלי אשר מעכב במידה מסוימת את חילוף החומרים בגוף. הניקוטין המצוי בסיגריה מעלה את האדרנלין בדם – האדרנלין הוא זה שמזרז את יעילותה של מערכת העיכול ואת מעבר המזון במעי. אם כך, הפסקת עישון מורידה את רמת ההורמון ועתידה לגרום גם לעצירויות ובכל מקרה להאטה של מערכת העיכול

מאמרים נוספים

מדוע חשוב להפסיק לעשן

למה להפסיק לעשן?

גמילה מעישון באופן מוחלט וחד משמעי, תאפשר לכל אחד ואחת מצרכני הטבק והסיגריות שביניכם, ליהנות ממגוון רחב של יתרונות בהיבט הפיזי – בריאותי, בהיבט הנפשי

קרא עוד »
דיכאון אחרי הפסקת עישון

דיכאון אחרי הפסקת עישון

אז אומרים שאותה הפסקת עישון מסייעת במניעת מצבי דיכאון, אבל, כידוע עד שמתחילים ליהנות מכל היתרונות אשר טמונים בהליך גמילה מעישון או גמילה מניקוטין, יש

קרא עוד »
תסמיני גמילה מעישון

תסמיני גמילה מעישון

גמילה מעישון מלווה בלא מעט תסמינים המופיעים בעיקר בימים הראשונים לתהליך הגמילה. תסמיני גמילה מעישון מהווים חלק בלתי נפרד מכל תהליך של התמודדות עם הפסקת עישון

קרא עוד »

זה הזמן להפסיק לעשן תוך 90 דקות!

השאירו פרטים ותחזרו לנשום אוויר