מה קורה לגוף לאחר הפסקת עישון?

לתהליך גמילה מעישון יש לא מעט יתרונות בריאותיים גם לטווח הקצר וגם לטווח הארוך, וזאת לצד יתרונות כלכליים הבאים לידי ביטוי בחיסכון המשמעותי של הכסף אותו אתם מוציאים על רכישת סיגריות ומוצרי טבק נוספים. בכל תהליך גמילה הגוף חווה לא מעט שינויים הבאים לידי ביטוי במניעת צריכת הניקוטין. שינויים אלו מתרחשים בהדרגה בהתאם למשך הזמן העובר מרגע הפסקת העישון.

תסמיני גמילה מעישון

מהן התופעות הנפוצות להפסקת עישון ומה הסיבה להופעתן?

מעשנים רבים חוששים להפסיק לעשן בשל החשש מתופעות הלוואי של הגמילה.
כשמפסיקים לעשן רמת הדופמין, ההורמון שאחראי לתחושת ההנאה במוח יורדת, מצב רוח ירוד, ותחושה של דכדוך, זו הסיבה שמעשנים רבים שנגמלים מסיגריות מרגישים בשבועות הראשונים לגמילה תחושה של דכדוך ומצב רוח ירוד באופן כללי כגון:

הפרעות שינה \ נדודי שינה – מצב רוח ירוד, תחושת חוסר שקט בשילוב מחסור בניקוטין, שאליו הגוף היה מכור עשויים לגרום לנדודי שינה.

רעב מוגבר – הניקוטין גורם לתיאבון מופחת להגברת קצב שריפת הקלוריות ולכן כשאנחנו מפסיקים לצרוך אותו, תחושת הרעב שלנו עולה ובעקבות כך גם העלייה במשקל לא מאחרת לבוא. בנוסף – ההרגל האוראלי שבעישון סיגריות גורם לנגמלים לפנות למזון כתחליף. התחושה הזו שצריך משהו להתעסק איתו בפה במקום סיגריה, מובילה רבים הנגמלים מעישון, לפנות לאוכל כתחליף לסיגריות.

עלייה קלה במשקל – בד"כ לא מדובר בעלייה דרמטית במשקל, אלא בתוספת מספר בודד של קילוגרמים שמתאזנים לרוב עם הזמן.

שיעול וליחה – תופעת לוואי שהיא דווקא חיובית, מכיוון ששיעול וליחה הם סימן שהגוף מנקה את עצמו משאריות הניקוטין.

תופעות לוואי נלוות בד"כ לתהליכים בהם מבקשים מהנגמלים להיגמל מעישון בעזרת כח הרצון בלבד.
לעומת זאת, בתהליך של מיינדטק תוכלו להיגמל מסיגריות עם מינימום תופעות לוואי.

כשמנתקים את החשק לסיגריה מתת המודע, גם תופעות הלוואי לרוב מתנתקות.
לעומת זאת, כשמנסים להפסיק לעשן מכח רצון, שמגיע מהמוח המודע, הנטייה היא לחפש תחליף שישנה הרגל אחד להרגל אחר, גם אם קרה ואתם חווים תופעה כזו או אחרת שאינה רצויה, חשוב לזכור שמדובר בתופעה שהיא זמנית ויש להביט קדימה לעבר עתיד בריא ונקי מעשן.

תהליך גמילה מעישון

הימים הראשונים לתהליך גמילה מעישון

הימים הראשונים לתהליך הגמילה הם הקשים ביותר עבור כל מעשן, כאשר לאחר שלושה – ארבעה ימים של הפסקת עישון ניתן להרגיש בהקלה בתסמינים הנלווים למחסור ניקוטין בגוף, תסמינים הכוללים בין היתר: כאבי ראש, שיעול כרוני, ליחה מוגברת, חוסר שקט, קשיים בריכוז, סטרס וכדומה. יחד עם זאת, באופן לא מורגש מתרחשות בגוף מספר פעולות פיזיולוגיות במהלך הימים הראשונים לתחילת תהליך גמילה מעישון. תסמין נוסף הנלווה לאחר הפסקת עישון בימים הראשונים הוא התגברות התיאבון, כאשר אצל חלק מהנגמלים עלולה להתרחש עלייה כזו או אחרת במשקל הגוף. עלייה זו נובעת כתוצאה משיפור בחושי הטעם והריח במהלך ימי הגמילה הראשוניים (פתאום תצליחו להריח את הקפה והמאכלים השונים), ולכן, אחת מההמלצות להימנעות מעלייה במשקל במסגרת הפסקת עישון היא הגברה של הפעילות הגופנית והפקדה יתרה על תזונה נכונה ובריאה.

מה קורה לגוף בימים הראשונים לתהליך של גמילה עישון?

תחל ירידה בלחץ הדם ובדופק הלב

 לאחר 12 שעות כמות הפחמן החד חמצני המזיק בגופכם יורדת לרמה תקינה ורמת החמצן עולה.

24 שעות לאחר תחילת תהליך הגמילה, חד תחמוצת הפחמן המצויה בניקוטין תתחיל להיעלם מהגוף

 יחול שיפור בחושי הטעם והריח שלכם, בשלב הזה הגוף שלכם כבר יהיה לגמרי נקי מניקוטין. תוכלו להרגיש את רמת האנרגיה והחיוניות העולה ומשתפרת באופן מתמיד מרגע זה ואילך. כמו כן, תחושו שנוח וקל לכם יותר לנשום.

שבועיים מיום תחילת התהליך פעולת מחזור הדם בגוף מתחילה להשתפר באופן הדרגתי ומשמעותי, כאשר פעולת מחזור הדם מגיעה לתפקוד תקין ומשמעותי מספר שבועות לאחר תחילת התהליך ועד 12 שבועות (שלושה חודשים).

ומה קורה בחודשים הראשונים לתהליך הגמילה?

בתוך 3 חודשים לאחר הפסקת עישון הסיכון להתקף לב יפחת עבורכם באופן משמעותי, בנוסף, תפקודי הריאות והיכולת שלכם לבצע פעילות גופנית ישתפרו באופן ניכר.

אילו מביניכם שיתמידו בתהליך גמילה מסיגריות או מוצרי טבק אחרים מעבר לתקופה של שלושה חודשים ייהנו משיפור משמעותי של תפקוד הריאות. יכולת תפקוד הריאות משתפרת בכ-10% במהלך שלושת עד תשעת החודשים הראשונים להפסקת העישון. במהלך תקופה זו, גם השיעול הנלווה נעלם בהדרגה ובעיות בנשימה הולכות ופוחתות באופן משמעותי.

מה קורה לגוף לאחר שנה של גמילה מניקוטין?

לאחר השנה הראשונה של הפסקת עישון, הסיכון להתקף לב יורד ב-50% ותפקוד הריאות מגיע לשיאו בהתאם למצב הריאות הנקבע בין היתר על פי מספר השנים בהן עישנתם והיקף צריכת הניקוטין היומית שלכם לאורך השנים. חשוב לציין שככל שתקדימו להפסיק לעשן בגילאים מוקדמים יותר, כך היתרונות הבריאותיים יהיו גדולים יותר ולאחר שנת גמילה תוכלו ליהנות ממגוון רחב של יתרונות בריאותיים

ומה קורה לגוף לאחר מספר שנות גמילה?

• לאחר שנתיים הסיכון לשבץ מוחי פוחת באופן משמעותי
• לאחר חמש שנות גמילה מסיגריות ומוצרי טבק אחרים הסיכון לשבץ מוחי משתווה לזה הקיים בקרב אנשים שלא עישנו מעולם
• לאחר עשר שנות גמילה הסיכון לסרטן ריאות פוחת בחצי
• לאחר 15 שנות גמילה הסיכון להתקף לב משתווה לזה הקיים בקרב אנשים שלא עישנו מעולם

פעולות יעילות להקלה על תהליך של גמילה מעישון

בכדי להקל על תהליך של גמילה מעישון, הנה מספר כללים חשובים שיש להקפיד עליהם בתהליך הגמילה:

  • כשאתם מתעוררים בבוקר, שתו מים קרים עם לימון
  • דאגו לאכול ארוחת בוקר בשעה הראשונה של היום
  • הוסיפו ירקות בכל ארוחה
  • אכלו בין הארוחות – פירות, אגוזים ושקדים
  • הקפידו על הליכה או ריצה 3 פעמים בשבוע, 15 דקות לפחות בכל פעם.
  • שתו 10 כוסות מים ביום לפחות
  • מומלץ להימנע מג'אנק פוד ואוכל מתועש ומעובד.
  • יש להמנע משתייה מוגזת, מאכילה בלילה ומאכילת בצקים ופחמימות ריקות.

מדוע חשוב להפסיק לעשן

למה להפסיק לעשן?

גמילה מעישון באופן מוחלט וחד משמעי, תאפשר לכל אחד ואחת מצרכני הטבק והסיגריות שביניכם, ליהנות ממגוון רחב של יתרונות בהיבט הפיזי – בריאותי, בהיבט הנפשי

קרא עוד »
שיעול לאחר הפסקת עישון

שיעול לאחר הפסקת עישון

זה לא פשוט להגיע החלטה שזהו, מיום ראשון מפסיקים לעשן וזה קשה אף יותר לעמוד באותה ההחלטה ולהתחיל בהליך הגמילה. מי שמבטיח שזהו, אלו הקשיים היחידים

קרא עוד »
דיכאון אחרי הפסקת עישון

דיכאון אחרי הפסקת עישון

אז אומרים שאותה הפסקת עישון מסייעת במניעת מצבי דיכאון, אבל, כידוע עד שמתחילים ליהנות מכל היתרונות אשר טמונים בהליך גמילה מעישון או גמילה מניקוטין, יש

קרא עוד »

זה הזמן להפסיק לעשן תוך 90 דקות!

השאירו פרטים ותחזרו לנשום אוויר